Zoektocht naar een nieuwe naam

Datum

In 2025 hebben we een zoektocht gedaan naar een nieuwe naam voor de organisatie Amerpoort-Sherpa. Dinsdag 27 mei deden we een oproep via intranet en stuurde we een mail naar alle ontvangers van de nieuwsbrief: cliënten, verwanten, vrijwilligers en andere geïnteresseerden. 

Met cliënten hebben we ook een video-oproep gemaakt.

Voor de nieuwe naam hadden we een aantal voorwaarden zoals: een naam die past bij de organisatie, makkelijk uit te spreken en de naam moet beschikbaar zijn. 

Cliënten, medewerkers, verwanten, vrijwilligers en anderen stuurden ons prachtige namen. In totaal ruim 600! 

Samen, mens en trots
We kregen veel namen binnen met daarin ‘samen’, ‘thuis’ en ‘wij’’, maar ook met kleuren en namen die verwijzen naar de oorsprong van Amerpoort en Sherpa. De -vaak uitgebreide- toelichting bij de namen raakte ons. We zagen veel overeenkomsten: verbinding, betrokkenheid, eigen regie, de mens centraal, midden in de samenleving, samenwerken en trots!

Selectie van de namen
Met de spelregels ernaast vielen helaas al heel veel namen af. De meeste namen zijn niet beschikbaar of vielen af omdat er al (zorg-)organisaties zijn die zo heten. Daarnaast ontvingen we toch veel namen die een samenvoeging waren van Amerpoort en Sherpa of te moeilijk zijn om uit te spreken. 

De namen met alleen ‘wonen’ in de naam hebben we niet geselecteerd, omdat het niet past bij ons brede zorgaanbod. Namen met verwijzingen naar specifieke plaatsen of plekken hebben we ook uit de selectie gehaald: ons aanbod van dagbestedingen, ambulante zorg, wonen en werken is op zoveel verschillende plekken waarin we verbinding zijn met mensen en midden in de maatschappij. 

Van 12 tot 18 juni kon er op 25 namen gestemd worden. Dat werd massaal gedaan!

Uitslag: overduidelijke favoriete naam
De naam waar het meest voor gestemd werd was Eemhart.
Zowel cliënten, verwanten, vrijwilligers en medewerkers kozen per doelgroep allemaal met grote voorsprong voor deze naam. 

Vervolgens gingen we aan de slag om alles juridisch te regelen zodat we eigenaar werden van de naam en dat we de url ‘eemhart.nl’ konden gebruiken. Tegelijk ontwikkelde we een nieuw logo en huisstijl voor Eemhart. 

Bekendmaking 
Op 18 september was het zover: de bekendmaking van de nieuwe naam aan cliënten, collega’s, verwanten en vrijwilligers. 

Voor de bekendmaking van de nieuwe naam hebben we weer samen met cliënten en medewerkers een video gemaakt.

Op 1 oktober maakten we wereldkundig wat onze nieuwe naam en nieuwe logo is. Dat deden we met een persmoment met de leden van de Cliëntenraad – deelraad cliënten en deelraad verwanten, leden raad van toezicht, bestuurders en directeuren en de burgemeester van Baarn. Mark Röell benadrukte in zijn speech de belangrijke rol van Eemhart voor de regio. De bedenker van de naam, Zwi Hartog , vrijwilliger bij Etrog, was ook aanwezig bij deze feestelijke onthulling. 

Betekenis Eemhart
Eemhart is ontstaan uit twee sterke organisaties: Amerpoort en Sherpa. Beide namen zijn verbonden met de rivier de Eem, die vroeger ook Amer werd genoemd. Net als de rivier beweegt Eemhart door Midden-Nederland: vertrouwd, verbonden en altijd in ontwikkeling.

Onze naam staat voor het hart van de zorg. Voor cliënten, verwanten, medewerkers en vrijwilligers. Samen nemen we het beste van onze oorsprong mee en creëren we ruimte voor groei, verbinding en ieders unieke behoeften. Zoals een rivier zijn weg vindt, zoeken wij samen naar wat werkt.

Laura Hop, coördinerend begeleider van dagbesteding Flink:
“Toen we de oproep kregen voor het bedenken van een nieuwe naam, zijn we met z’n allen gaan zitten. We hebben een paar verrassende en mooie namen bedacht, waaronder Sherpoort. Een cliënt vond dat een hele mooie naam en hij was later ook teleurgesteld dat die naam het niet was geworden.

Voor het stemmen op de geselecteerde namen deden we hetzelfde: we gingen zitten met z’n allen en kozen met elkaar twee namen: Amvita en Eemhart. Ik merkte dat deelnemers ‘Eemhart’ een fijne naam vonden omdat je het makkelijk uit kan spreken. 

We waren wel heel positief dat de Eemhart onze nieuwe naam werd. We moesten natuurlijk nog wel wennen aan de naam. Dat deden we door elke dag heel hard ‘Eemhart’ te roepen, terwijl we aan het werk waren en dan echode iedereen dat na. Dat doen we nu nog steeds, maar meer voor de lol, want we zijn eigenlijk al heel erg gewend aan de naam. Het is nu zelfs zo dat als ik toch per ongeluk ‘Amerpoort’ zeg, ik door iedereen gecorrigeerd wordt: ‘het is Eemhart!’.“

Laura Hop (derde van links) met cliënten en collega’s van dagbesteding Flink.